Een make-over van je logo en je volledige huisstijl blaast je bedrijf nieuw leven in. Het creëert een nieuwe energie. Bovendien past je imago opnieuw mooi bij je diensten of producten. En je trekt er nieuwe klanten mee aan. Maar wanneer doe je dit het beste?
Vroeger hielden bedrijven gemakkelijk 20 jaar lang vast aan hetzelfde imago, maar vandaag steken ze zich al gemakkelijk na 5 à 10 jaar in een ander kleedje. Een compleet nieuwe huisstijl is daarom niet altijd nodig. Het volstaat om je logo wat op te frissen en eigentijdser te maken (een mooi voorbeeld is Coca-Cola).
Ongeacht of je een grote of kleine organisatie bent, dit brengt sowieso extra kosten en werk voor je marketingteam met zich mee. Voorzie deze investering daarom best al in je budget, plan de verschillende taken en hak meteen ook de nodige knopen door (bv. willen we een andere huisstijl, een fotoshoot?).
Een aanpassing van je logo vereist effectief behoorlijk wat werk als je een coherent imago wil. Je moet hoogstwaarschijnlijk ook je website en pagina’s op de sociale media aanpassen; nieuwe visitekaartjes, brochures, enveloppen, papier enz. uitwerken en laten drukken; nieuwe relatiegeschenken, nieuwe displays of roll-ups voor beurzen bestellen; en eventueel nieuwe affiches in je etalage hangen. En ga zo maar door! ;-)
Wat zijn goede redenen om je logo te veranderen?
Het ontwerp is gedateerd en sluit niet aan bij de evolutie en toekomst van je bedrijf;
Het merk wil zijn innovatieve karakter meer uitstralen via zijn logo;
Het merk is verouderd en heeft een nieuwe positionering nodig om de markt opnieuw te ‘prikkelen’;
Het merk werd overgenomen en dus moet het aan de huisstijl van de nieuwe groep voldoen;
Het merk kreeg af te rekenen met een schandaal en wil met een schone lei beginnen;
Het bedrijf wil zijn handelsnaam en tegelijk zijn look-and-feel veranderen.
Dit zijn allemaal redenen om je bedrijfsimago grondig op te poetsen. Bovendien breng je je bedrijf zo onder de aandacht. Je hebt ook een extra reden om al je contacten nog eens aan te spreken.
Ik kan je trouwens een leuke anekdote vertellen … Toen mijn project op zijn einde liep, heb ik mijn logo onder de loep genomen en mij volledig op mijn rebranding gestort. En dit in combinatie met een drukke agenda. Kortom, het werden 5 helse weken! Een nieuw logo, een nieuw imago, nieuwe visitekaartjes, een nieuwe website met nieuwe content, update van de social media, een template voor mailings, balpennen met logo, diverse kaarten, enveloppen enz. Oké, ik ben geen multinational, en dus was er iets minder werk aan de winkel en de beslissingen waren sneller genomen! J Maar toch, het heeft mij talrijke nachten achter mijn computer gekost. Alles moest tot in de puntjes kloppen. Ik bedank van harte mijn gezin voor hun eeuwige steun. Mijn kinderen Maxime en Cloé hebben trouwens de kleuren gekozen, en mijn Facebook-vrienden het finale ontwerp.
Ook een rebranding in het vooruitzicht? Veel succes!
Groetjes, Joëlle
Comments