Search
  • Joëlle - JT Communication

Schrijf voor je doelgroep, niet voor jezelf



‘What's in it for me?’: een must voor je (commerciële) teksten!

Bedrijven communiceren al duidelijker en gerichter dan vroeger, maar toch zie ik soms nog brochures of websites die nauwelijks inspelen op het doelpubliek.


Je lezers boeien, dat is de bedoeling. Maar waar plaats je dan best je handvest of bedrijfsvisie? Zeker niet op de cover of de homepage! De mensen hebben hier namelijk geen boodschap aan (of toch niet in eerste instantie). En dit kan zelfs een averechts effect hebben. Benadrukken dat je bedrijf streeft naar meer omzet, meer winst en een groter marktaandeel, dat is gewoon NOT DONE. Je doet natuurlijk geen liefdadigheidswerk en je wil natuurlijk groeien, maar daar lopen klanten niet warm voor. Consumenten en/of zakenrelaties willen snel weten wat je concreet te bieden hebt én of dit aan hun behoeften beantwoordt. Kruip in de huid van je doelgroep en vraag je af wat zij willen? Wat interesseert hen? Waarom zouden ze jou kiezen? Wat maakt jouw bedrijf zo anders? Neem de proef op de som: noteer eerst alle argumenten en kruip dan in je pen.


Wat moet er zeker op je website (en eventueel in je brochures)?

1. Je activiteit moet in één oogopslag duidelijk zijn. Denk bijvoorbeeld aan een duidelijke slogan onder je logo.

2. Je bezoekers of lezers moeten ook snel weten of jouw producten of diensten iets voor hen zijn (bv. particulier versus zakelijk).

3. Stel je producten of diensten duidelijk voor, en zorg ervoor dat deze info gemakkelijk te vinden is.

4. Je prospect wil zo snel mogelijk weten of jouw aanbod aan zijn behoeften voldoet en welke toegevoegde waarde jij te bieden hebt. Speel dus al je troeven uit: gratis levering, levering binnen de 24 uur, gratis retour, helpdesk 24/24, onderhoud en bijstand inbegrepen gedurende 5 jaar, grote flexibiliteit, gegarandeerd natuurlijke producten zonder pesticiden, gratis staal of test, ook open op zon- en feestdagen ... Benadruk de belangrijkste argumenten met het oog op jouw doelpubliek.

5. Spoor je lezers aan tot actie en laat hen contact met je opnemen. Vermeld duidelijk alle contactmogelijkheden, zoals social media, e-mailadres, telefoon, contactformulier, fysiek adres, Skype, QR-code of website (voor je brochures). Voeg ook op tijd en stond een ‘call to action’ in: ‘Neem contact met ons op’, ‘Vraag een vrijblijvende offerte’, ‘Schrijf je in op onze nieuwsbrief’, ‘Geef mij een seintje als het product op voorraad is’, ‘Stuur mij maandelijks een overzicht van je kandidaten’ ... Alle middelen zijn goed om in contact te komen en de gegevens van je (toekomstige) klanten te verzamelen.


Succes!

Joëlle

17 views

© 2019 by JT Communication